6 zajímavostí o M&M, které jste nevěděli

20.5.2018  |  Fun  |  Autor: Em

Už po desetiletí lidé po celém světě přežvykují tyhle pestrobarevné bonbóny s čokoládovou náplní a vytištěným „m.“ Ale málokdo tuší, jak moc jsou tyhle sladkosti populární. Business časopis Bloomberg označil tohle zboží za „nejprodávanější sladkost na světě“ s tržbami pro rok 2013 přesahujícími půl miliardy dolarů! A to jen pro Ameriku.

Přestože M&M si můžete dneska koupit ve více než 100 zemích světa, ještě pořád jsou věci, které o nic možná nevíte. Tady je 6 z nich...

Co znamená zkratka M&M?

Přestože anglická fráze „Melt in your Mouth“ (Rozpustí se v puse), je hodně populární část firemního sloganu, písmeno M ve skutečnosti reprezentuje příjmení zakladatelů společnosti – Američanů Forresta Marse a Bruce Murrieho. Pokud Vám příjmení Mars něco říká, nepletete se, Forrest je synem Franca Marse, zakladatele společnosti vyrábějící Milky Way, Snickers a samozřejmě tyčinky Mars.

Když Forrest ještě pracoval se svým otcem, chtěl společnost rozšířit, ale nedostal k tomu svolení. Nakonec si tedy založil vlastní podnik a později se spojil Brucem. Ten dodal potřebný kapitál pro produkci M&M a také ingredience a technologie. To všechno převzal z firmy Hershey, kterou vedl jeho otec. 

 

 

Původně vyráběné pro vojáky

Říká se, že když byl Forrest v Anglii, aby vyráběl „Marsky“ pro britské vojsko, viděl několik vojáků, jak jedí čokoládové bonbóny obalené tvrdou polevou. Forresta tento nápad zaujal, protože vyřešil tání čokolády v horkých dnech (důvod, proč byly tržby z čokolády v létě nižší). Přestože se neví jistě, zda je tenhle příběh pravdivý, jisté je to, že M&M byly původně určeny pro americké vojáky. Sladkosti se během krátkého času staly oblíbené, právě díky tomu, že si i přes nepříznivé teploty a dlouhé cestování zachovaly ty nejlepší vlastnosti. Když v roce 1945 válka skončila, byly bonbóny nabídnuty i veřejnosti.

 

 

Nejoblíbenější slogan

Nejen že jsou M&M jedny z nejprodávanějších sladkostí na světě, ale mohou se pochlubit i jedním z nejpopulárnějších sloganů: „Rozpustí se Vám v puse, ne v rukou.“ V roce 2014 marketingová studie odhalila, že právě M&M mají čtvrtý nejvíce zapamatovatelný slogan. Na třetím místě byl pro zajímavost Burger King s „Have it your way,“ na druhém McDonald „I´m lovin´it“ a Nike „Just do it!“ A co je ještě zajímavější, slogan M&M byl prohlášen za vůbec nejoblíbenější. Důvodem měla být jasnost sdělení, kreativita a celková popularita značky.

 

 

Ohromná škála příchutí

Standardní spotřebitel zná bonbóny s mléčnou čokoládou a možná ještě varianty s oříšky, ale ve skutečnosti je na výběr obrovská spousta druhů, které stále jsou nebo byly v prodeji po omezenou dobu. Webová stránka M&M uvádí následující: burákové máslo, křupavé, preclíkové, s hořkou čokoládou, mandlové, mátové nebo burákové s hořkou čokoládou. Nesmíme zapomenout ani na čokoládovou tyčinku M&M nebo „Mega M&M,“ jako největší M&M na světě s třikrát větší porcí čokolády než obyčejně. Existují ještě další příchutě a typy: Bílá čokoláda, Triple čokoláda, Kokos, Pomerančová čokoláda, Malina, Divoká třešeň, Mocha, Skořicová mléčná čokoláda, Malinová čokoláda, Jahodové arašídové máslo nebo Malinovo-mandlové variace. Konkrétně pro podzimní období přišla společnost s příchutí Pekanový koláč a Dýňové Latte

 

 

Obviněni z podivných věcí

Mohlo by být něco tak nevinného jako firma na výrobu sladkostí obviněna z podivně zbarveného medu nebo dokonce záhadné smrti? Očividně ano. V roce 2012 byli francouzští farmáři překvapeni, když začaly jejich včely produkovat zelený a modrý med. Zjistilo se, že včely navštěvovaly rostliny pěstované na bio kontejnerech firmy M&M, které stále obsahovaly zbytky barviv. Nakonec byl problém vyřešen zastřešením záhonů.

Druhý případ se týká bývalého frontmana skupiny Oasis Liama Gallaghera, který v roce 2013 dostal anafylaktický alergický šok potom, co snědl modrý burákový bonbon M&M. Naštěstí byl tehdy 40ti letý zpěvák zachráněn v blízké nemocnici. Poté se k incidentu vyjádřil: „ Už se mi toho v životě stalo fakt hodně.  Nikdy by mě ale nenapadlo, že mě skoro zabije nějakej bl..j modrej bonbon.“

Ostatní obžaloby padly od vězně z Floridy v roce 2012, o rok později od brooklynské ženy v domácnosti a muže z Chattanoogy. Všichni obžalovali firmu za to, že jim jejich sladkosti zničily zuby.

 

 

Červené byly zakázané

V 70. letech minulého století byla zastavena výroba červených M&M protože se zjistilo, že červené barvivo číslo dvě způsobuje rakovinu. Společnost sice tento typ barviva nepoužívala, chtěla se však vyhnout diskuzím. Pak se ale v roce 1982 objevil student Paul Hethmon, který spíš pro srandu začal s kampaní „pro znovuzavedení a ochranu červených M&M.“ Překvapivě se jeho iniciativa ujala a rychle rozšířila, The Wall Street Journal s ním dokonce udělal rozhovor. Došlo to tak daleko, že 9. ledna 1987 byla červená M&M znovu zavedena a společnost poslala Hethmonovi jako vzpomínku 50 liber (přibližně 20 kg) červených bonbonů. 

 

 


Zdroj: therichest.com