Jak funguje volant Formule 1 Sauber C33 pro sezonu 2014

19.3.2018  |  Věda  |  Autor: mathew

Moderní Formule 1 je jedním z nejúžasnějších strojů jaký byl kdy vyroben. Jednou z nejdůležitějších komponent vozu je právě volant, který je v podstatě jeho nervové centrum.

Složitost ovládání F1 spočívá v desítkach provozních parametrů, které mohou být zadány prostředníctvím volantu v průběhu řízení pouze řidičem. Ačkoli telemetrie poskytuje inženýrům data z monopostu v podstatě nonstop, řidič má výlučnou kontrolu nad věcmi, jako je nastavení diferenciálů, mix paliva a vzduchu anebo křivka točivého momentu. Všechna tato nastavení lze během závodu několikrát změnit.

F1 může mít 35 nebo i více knoflíků, tlačítek a přepínačů doprovázených malým LCD displejem. Řidiči také používají malé pádla za volantem pro řazení rychlostí (počas závodu řadí přibližně 4.000-krát) a třetí pádlo, kterým ovládají spojku.

LCD displej PCU - 8D s rozlišením 480 x 272 pixelů, je vyráběn firmou McLaren Electronics a měři 4,3 palců. Je možné na něm zobrazit až 100 stran informací - vše od otáček motoru a teploty oleje při aktuální rychlosti pro aktuální kolo až po zbývající počet kol do cíle. Všechny parametry mohou být konfigurovány řidičem nebo jeho inženýrem.

 

Volant z monopostu Sauber C33, který řídí Esteban Gutiérrez a Adrian Sutil.

 

Takže, co všechny ty tlačítka vlastně znamenají?

Žluté N tlačítko: Vyběr neutrálu, 1. nebo 2. rychlostního stupně.
BRKBAL (vyvážení brzd) otočný přepínač: Slouží k nastavení předního a zadního vyvážení brzd.
Černé tlačítko Box: Potvrzuje záměr řidiče pro příjezd do boxů.
Modrá a oranžová tlačítka S1/S2: Ty mohou být naprogramovány pro různé funkce.
Otočný spínač Entry: Umožňuje řidiči provádět změny v nastaveních vstupu diferenciálu.
Oranžové a zelené BRK-/BRK+ tlačítka: Ty umožňují změnit vyvážení brzd mezi naprogramovanou pozici a aktuální BRKBAL rotační pozici.
IGN (zapalování) otočný spínač: Ovládá časování zapalování.
Bílé ACK (potvrzení) tlačítko: Potvrzení změny v systému.
PREL (předpětí) otočný spínač: Ovládá předpětí diferenciálu posunutím točivého momentu.
Červené tlačítko Oil: Transfer oleje z pomocného zásobníku do hlavní nádrže.
Černé BP (aktivace) tlačítko: Aktivuje spojku.
Tlačítko DRS (systém pro snížení aerodynamického odporu), levý horní okraj volantu: Aktivuje zadní klapky křídla v DRS zóně.
Červené PL (pit lane) tlačítko: Aktivuje pit lane omezovač rychlosti. Omezení rychlosti vozu, který vjíždí do pit lane typicky na 100 km/h.
Černé R tlačítko: Aktivuje rádiový přenos řidiče.
SOC otočný spínač: Řídí stav nabití akumulátoru energie ERS systému, tzn. zda systém generuje nebo spotřebovává energii.
Otočný spínač Pedal: Změní mapu pedálu, tzn. jak plynový pedál reaguje na vstupy.
Otočný spínač Fuel: Ovládá míru spotřeby paliva.
Černé tlačítko OT: Aktivuje konfigurovatelné mapy výkonu, které pomáhají řidiči při předjíždění nebo obraně před předjížděním.
Otočný spínač Tyre: Říká ECU a jiným systémům, jaký typ pneumatik má monopost na obut.
BBal-/BBal+ přepínač: Ten se používá k jemné úpravě brzdové rovnováhy.
MFRS (otočný multifunkcionální přepínač): Umožňuje řidiči a technikům řízení různých systémů, které nevyžadují vyhrazená tlačítka. Patří mezi ně režimy motoru (PROFIL), omezovač (ENG), poměr vzduchu a paliva (MIX), turbo-kompresor (TURBO), rohová diferenciálu (VISCO), MGU-K limity pro vyrovnání (BRK), MGU-K limity pro zvýšení (BOOST), možnosti palubní desky (DASH), cruise control (CC, zakázáno pro kvalifikaci a závod), shift (SHIFT), bod stisku spojky (CLU).
Bílé -10/1 tlačítka: Ty umožňují rychlou navigaci map z MFRS číselníku.

Vidíte, že parametrů není málo, a to zde ani nejsou zahrnuty údaje, které mohou být řidiči předány prostřednictvím LCD displeje. Ne vždy ale slouží velké množství informací k dobru, což je důvod, proč se většina týmů a každý řidič individuálně rozhoduje, který typ volantu bude používat - starší s jednodušším displejem nebo nový s LCD displejem. Výhoda LCD je v tom, že řidič ví do posledního detailu, co se s jeho monopostem děje.

V následujícím videu vysvětlují řidiči týmu Mercedes AMG Petronas Nico Rosberg a Lewis Hamilton, jak byly volanty používány v průběhu sezony 2013.

 


Zdroj: wired.co.uk